Skip to main content

Reseinformation gällande Covid-19

Grandvalira skidsystemImage: Grandvalira skidsystem

Att världen inte ser ut som vanligt kan vi nog alla enas om och vi förstår att det finns en del frågor och funderingar kring Covid-19. Vi på Quality Travel är en stor aktör i det lilla landet Andorra och vi har i över 10 år hjälpt svenskar att upptäcka detta guldkorn. Vilket innebär att vi har ett stort kontaktnät både på lokal- och nationell myndighetsnivå liksom privata aktörer som bussbolag, hotell, skidsystem etc. Vi kan därför föra en positiv och konstruktiv dialog och vara med och influera olika typer av beslut. Våra resenärers trygghet är det viktigaste för oss och vi kommer vidta alla åtgärder för att ni som gäster ska ha en trygg och behaglig resa. Nedan har vi listat en rad åtgärder som i dagsläget gäller både under resan samt på plats i Andorra.

PCR-test krävs för tillfället för inresa i Spanien & Andorra.

Just nu kräver Spanien & Andorra att du som resenär kan uppvisa ett negativt Covid-19 test vid ankomst. Kravet gäller alla inresande från högriskländer och Sverige är klassat som ett sådant, barn under 6 år är undantagna från denna regel och behöver inte uppvisa ett negativt Covid-19 test vid ankomst.

Testet som krävs är ett så kallat molekylärt test och benämns vanligen som PCR-test och ska vara utfärdat 72 timmar innan ankomst. Det finns en rad aktörer som erbjuder dessa typer av reseintyg, då det är resenärens ansvar att utföra testet så har man möjlighet att välja vilken aktör man vill men vi på Quality Travel har förhandlat fram ett förmånligt pris exklusivt för våra resenärer hos Quality Care (Quality Travel & Quality Care har trots liknande namn ingen bolagskoppling till varandra).

Som resenär med oss får ni ett rabatterat pris hos Quality Care på 1.170 kr per person (ordinarie pris 1.970 kr/person). Bokning för test och betalning görs direkt hos Quality Care, mer information om detta kommer skickas ut i god tid innan er avresa.

Förutom att vi på Quality Travel har ordnat fram ett specialpris hos Quality Care kommer vi även att sponsra med 300 kr per person som utbetalas vid inkommande av kvitto från en testklinik. Ni får dessutom ytterligare 500 kr sponsrat per person om ni bor på något av följande hotell: Hotel Himalaia, Hotel Kandahar, Hotel Piolets, Hotel Sporting, Hotel Naudi, Hotel Cubil, Hotel Magic, Font D Argent, Hotel Musher, Soldeu Apartment, Hotel Centric Atiram och Hotel Casado.

I dagsläget finns det testcenter på följande platser:  
•    Stockholm
•    Göteborg
•    Malmö

Fler platser kommer att tillkomma.

För att klara kravet på 72 timmarsgränsen innan ankomst till Spanien bör testen göras under fredagen innan avresa. Detta förutsatt att testkliniken kan redovisa resultatet inom 24-30 timmar efter genomförd test annars bör ni konsultera med er valda testklinik.
 
Kompletterande uppgifter- Fyll i hälsoformulär
För inresa till Spanien krävs även kompletterande obligatoriska uppgifter för alla resenärer med anledning av Covid-19.
Formuläret fylls i via https://www.spth.gob.es/ tidigast 48 timmar innan ankomst till Spanien.

 
Vad säger paketreselagen?
Arrangören ansvarar enbart för att informera och det är resenärens ansvar att se till att hälsoformaliteter är uppfyllda. Att det införs krav på intyg innebär inte att det inträffat en extraordinär eller oundviklig omständighet på resmålet. Resenären har där med inte rätt att avboka kostnadsfritt på grund av det nya kravet. En resenär som blir nekad ombordstigning på grund av att intyg saknas eller uppvisar positivt testresultat har inte rätt till återbetalning från arrangören och bör vid ett sådant fall vända sig till sitt försäkringsbolag.
 

Transport

Busstransfer:
Väljer man att boka transfer enligt våra ordinarie paketresor så är det endast Quality Travels gäster som befinner sig på bussen tillsammans med vår chaufför och Quality Travels guider. Vi kommer att följa lokala föreskrifter med bland annat reducerade antal platser per buss. Användning av munskydd på bussen är obligatoriskt.
Flyg:
Munskydd skall även användas både på flygplatsen och i flygplanet. Mellan varje flygning desinficerat och städas flyget noggrant. Flygen är utrustade med HEPA filter (High Efficiency Particulate Air). Dessa fångar upp till 99.97% av alla mikrober, tex virus och bakterier. Detta säkerställer en mycket hög luftkvalité. Luften ombord förnyas var 2-3 minut. Personal och passagerare skall bära munskydd utom när man konsumerar mat och dryck. Flygorganisationen IATA visar en rapport att bland 1,2 miljarder passagerare ombord på flyg fanns endast 44 konstaterade fall av Covid-19. Detta motsvarar 1 fall per 27 miljoner flygresenärer.


På plats i Andorra

Hotell:
Nedan följer ett urval av åtgärder som hotellen som vi samarbetar med har gjort.

  • Desinfektions-stationer utplacerade i allmänna ytor som lobby, bar, restaurang etc.
  • Extra städning på rum och allmänna ytor.
  • Ökad desinfektion på kontaktytor som dörrhandtag, bord, trapphandtag, hissknappar med mera.
  • Ökad ventilation i allmänna utrymmen och rum.
  • Praktiska åtgärder för att kunna hålla avstånd i allmänna utrymmen som restaurang, reception etc.   
  • Användning av munskydd är obligatoriskt på alla allmänna ytor dock ej vid bord där mat och dryck konsumeras.

Skidsystem:
Skidsystemet Grandvalira planerar att öppna hela skidsystemet givet att snötillgången tillåter det. Grandvalira har tillsammans med Andorranska myndigheter tagit fram en rad åtgärder för att säkerställa att skidåkare säker och behaglig upplevelse.

  • All personal kommer kontinuerligt att testas för Covid-19 varje vecka genom hela säsongen.
  • Man behöver inte använda munskydd när man åker i pisterna.
  • Ansiktsmask/munskydd ska bäras av samtliga över 6 år i liftar, liftköer och på restauranger. Ansiktsskyddande accessoarer av varumärket BUFF © är också godkänt att använda som ansiktsmask.  
  • Städning och desinfektering av allmänna utrymmen i systemet kommer att genomföras regelbundet.


Reseförsäkring -Nu med karantänsskydd

Som vanligt rekommenderar våra reseexperter att man ser över sitt försäkringsskydd vid bokning av en resa. Nytt för i år är att vi tillsammans med vår försäkringspartner Solid Försäkring erbjuder reseförsäkring med karantänsskydd. Detta innebär att man som resenär får ersättning från försäkringen om man skulle bli satt i karantän under sin resa på grund av bestämmelser från lokala myndigheter. Karantänsskyddet ingår i reseförsäkringen när den köps via oss på Quality Travel. Prata gärna med våra reseexperter för att få mer information.

Kort om den nya försäkringen:
•    Ersätter kostnad för hemresa och eventuella merkostnader, exempelvis om du missar din ordinarie hemresa pga. bestämmelser från lokala myndigheter.
•    Schablonersättning per dag som du skulle behöva sitta i karantän.
•    Ersättning för förlorade semesterdagar.
•    Ny resa om mer än halva resan skulle bli förstörd.
•    Dessutom får du tillbaka upp till 10.000 kr om du omfattas av någon självrisk.